About us

Unique stories of unknown wineries

Introduction

With Beyond The Bottle, we want to introduce you to wines that are not yet available on the Dutch market.

Our focus is on quality wines, from small winegrowers with a extraordinary or unique story.

We will go on an expedition to these wines for you, we really take the effort to capture the unique story & bring a limited edition to the Netherlands.

And all of this fully supported by our connoisseurs (vinologists & wine experts).

Because we live in a world with unlimited choices, there is never the time & space to try everything. That is why we have made the special choice to offer only one wine, because we believe in giving “something unique” the full attention to come into its own.

Hoe het allemaal begon

Op een gezellige avond met bevriende wijnliefhebbers kwam een onbekende fles wijn op tafel. Iemand had deze meegenomen van vakantie en vertelde uitgebreid over het wijnhuis dat hij had bezocht en de mooie wijnen die ze maken. We kregen foto’s en filmpjes te zien en uiteraard mochten we de wijn ook proeven. Nou, het was een topwijntje. We hadden een geweldige avond. De beleving tijdens die avond is de voedingsbodem gebleken voor het concept van Beyond The Bottle.

We zijn gaan brainstormen hoe we wijnliefhebbers kennis kunnen laten maken met onbekende wijnhuizen. We hadden al vrij snel een plan opgevat om hiervoor een online platform te creëren waar we de ruimte nemen om met mooie sfeerbeelden een verhaal over de wijnhuizen te vertellen.
Uiteraard vinden we het ook belangrijk dat men deze wijnen dan ook kan proeven, maar we wilden geen wijn webshop beginnen. Daar zijn er immers al genoeg van.

Zo ontstond het idee van de wijnverhalen. Om de 1 à 2 maanden willen we een nieuw wijnverhaal publiceren en daar een beperkte hoeveelheid wijn bij aanbieden. We kopen eenmalig een kleine hoeveelheid wijn in en deze kunnen jullie aanschaffen, zolang de voorraad strekt. Daarna is het klaar: Het verhaal is verteld, de wijn is geproefd. Tijd voor de volgende expeditie.

Er zijn in Europa honderden wijnboeren die bijzondere wijnen maken maar die de Nederlandse markt nooit bereiken. Doordat wij een beperkte oplage inkopen & onze energie steken om het complete verhaal in beeld te brengen (is een intensieve samenwerking tussen ons & de wijnboer - waardoor we echt een band opbouwen en we nog meer tot de kern komen), gunnen de wijnboeren ons ook om de wijn aan te bieden op de Nederlandse markt. Juist omdat wij een beperkte oplage eenmalig meenemen, maakt het deze unieke samenwerking mogelijk. Kleine wijnboeren hebben namelijk te weinig flessen voor grote commerciële wijnwinkels of webshops. Een uitermate geschikte match dus.

De avonturiers

Nico Stam

wordt blij van mooie betekenisvolle producten. Is altijd nieuwsgierig naar een verhaal. Heeft als ondernemer veel ervaring in het opzetten van online platforms.

Roel de Vrught

vindt het heerlijk om te verbinden en mensen te enthousiasmeren voor toffe concepten & mooie producten. Heeft veel ervaring in de Food Branche en kent veel mensen die van betekenis zijn in de wijnwereld.

Zo doen we dat

Van verkenning tot wijnverhaal

1

De verkenning

We gaan met een kleine groep wijnliefhebbers een gebied in Europa verkennen. We bezoeken diverse wijnboeren en proeven veel wijnen. Van de lekkerste wijnen nemen we een paar doosjes mee naar Nederland om ze verder te beoordelen door onze connaisseurs.

2

De proeverij

Tijdens meerdere proeverijen door Nederland worden de wijnen onafhankelijk van elkaar gekeurd door een aantal connaisseurs (echte specialisten op wijngebied - waaronder bekende vinologen). Tijdens deze proeverijen zullen wij ook het verhaal “Beyond The Bottle” aan hun toelichten.

Van het best scorende wijntje zullen wij het verhaal gaan vastleggen in een expeditie.

3

De expeditie

Samen met onze cameraman, regisseur en tekstschrijver gaan we met onze bus naar het geselecteerde wijnhuis. We plannen voor deze expeditie circa 2 a 3 dagen, om zo de wijnboer(en) echt goed te leren kennen en het verhaal zo puur mogelijk op beeld en geschrift vast te leggen.

Bij iedere expeditie proberen we iets extra's te creëren, zoals het uitnodigen van een chefkok die tussen de “wijnranken” een perfect bijpassend gerecht maakt wat goed past bij de omgeving & de wijn.

Aan het einde van de expeditie laden we onze wagen vol met de geselecteerde wijn en zetten we koers naar Nederland.

4

De publicatie

Eenmaal thuis……dan is er werk aan de winkel. Het verhaal willen we zo puur mogelijk overbrengen, zodat jij het gevoel hebt dat je zelf op expeditie bent geweest. Als het portret van de wijnmaker & wijnhuis is gemaakt…..is de wijn klaar om gepubliceerd te worden op onze website.

Middels onze socials houden we onze volgers op de hoogte wanneer het nieuwe verhaal gepubliceerd gaat worden.

Na publicatie kan je de wijn online bestellen!
Is de wijn uitverkocht? Het verhaal is verteld, de wijn is geproefd. Tijd voor de volgende expeditie.

Wat wordt onze volgende verhaal?

Ken jij een bijzonder wijnhuis in Europa wat zeker onze aandacht verdient? Laat het ons weten via mail@beyondthebottle.nl.

?